Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Sociale vaardigheden

Dossier: alle informatie over Sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan. Sociale vaardigheden zijn noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van een relatie, om je staande te houden in de maatschappij en voor een goede samenwerking. Sociale vaardigheden kunnen verdeeld worden in vaardigheden die inzicht geven in de ander en vaardigheden voor de omgang met de ander. Voorbeelden van sociale vaardigheden zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • Aandacht hebben voor andermans gevoelens
  • Conflicten oplossen
  • Opkomen voor je eigen mening
  • Omgaan met emoties
  • Een gesprek gaande houden

In het basisonderwijs wordt veel aandacht gegeven aan sociale vaardigheden. Sommige kinderen zijn in aanleg erg sociaal vaardig, maar bij veel kinderen moet het nog (verder) ontwikkeld worden. Als kinderen vastlopen op sociaal gebied, kan een sociale vaardigheidstraining helpen.

Boek over sociale vaardigheden: Sel

sociaal-emotioneel leren als basis

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 december 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Specialist kleuterspelSpecialist kleuterspel
 Medilex Onderwijs
Het belang van spel voor jonge kinderenHet belang van spel voor jonge kinderen
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Werken in een kleuterwereld
Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat
SEL en gedrag in de groep
SEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk
Marleen Legemaat
Theorieboek groepsdynamica
Grenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica
Ernst van Grol
SEL
SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis
Arja Kerpel
Interactiewijzer
Interactiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen
Helèn de Jong
Sociaal? Vaardig!
Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden
Arja Kerpel
Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat
Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal
Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma
Kiezen voor het jonge kind
Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma
Meesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meesters
Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat
Coöperatieve leerstrategieën
Coöperatieve leerstrategieën - Handboek coöperatief leren
Machiel Karels

Opinie

Meer ruimte vrij spel
Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout
Kinderen opvoeden
Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont

Verdieping

Gedrag beïnvloeden
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Weerbaarheid in gymles
Weerbaar worden vanuit de gymzaal
Ernst van Grol
Groepsdynamiek
Hoe kunnen we SOVA-trainingen verbeteren?
Ernst van Grol
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Inzicht in gevoelens
Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels
Inzicht in anderen
Sociale vaardigheden - omgaan met de ander
Machiel Karels
Weerbaar maken
Rol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen
Hans van Rijn
Sociaal emotionele vaardigheden
Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels
Sociale ontwikkeling
Wat is sociaal emotionele ontwikkeling?
Machiel Karels
De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling
Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon
Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen
Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Ondersteuning van kleuterspel
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.