Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Ouderbetrokkenheid NeXt, Handboek voor mentoren in het voortgezet onderwijs

Joost Karels
Jurist onderwijsrecht bij Stichting Onderwijsgeschillen  

Karels, J. (2020). Ouderbetrokkenheid NeXt, Handboek voor mentoren in het voortgezet onderwijs.
Geraadpleegd op 19-09-2024,
van https://wij-leren.nl/ouderbetrokkenheid-next.php
Geplaatst op 21 september 2020
Ouderbetrokkenheid NeXt

Het handboek Ouderbetrokkenheid NeXt is bedoeld voor mentoren in het voortgezet onderwijs. Peter de Vries werkt aan de hand van het model Ouderbetrokkenheid NeXt uit hoe mentoren in het voortgezet onderwijs de samenwerking met ouders kunnen vormgeven en verbeteren.

Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel is vooral theoretisch van aard, het tweede deel heeft een praktische insteek.

De rode draad is telkens: zorg voor constructieve en effectieve communicatie met ouders.

In het Nederlandse onderwijsstelsel bestaat er een strikte scheiding tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. In de praktijk blijkt er daardoor ook een groot verschil in de invulling van het contact tussen school en ouders: in het voortgezet onderwijs is die veel beperkter. De auteur stelt vast dat het belang van ouderbetrokkenheid op middelbare scholen vaak wordt onderschat. In het basisonderwijs is er al langere tijd aandacht voor dit thema. Het is goed dat Peter de Vries in zijn nieuwe boek de vertaalslag naar het voortgezet onderwijs maakt.

In het eerste deel wordt uitgewerkt wat Ouderbetrokkenheid Next is. De definitie hiervan luidt: “School en ouders werken effectief samen om de leerling steeds meer verantwoordelijkheid over zijn eigen ontwikkeling te geven. Deze ontwikkeling is gericht op het vergroten van kennis en sociale vaardigheden om hem tot een zelfverantwoordelijke burger te vormen.”

Aan de hand van onderzoeken en theoretische kaders wordt de betekenis van ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs onderbouwd.

De zes standaarden van de Amerikaanse Parent Teacher Association vormen het vertrekpunt:

  • Alle gezinnen zijn welkom op school;
  • Communiceer effectief;
  • Ondersteun leerling-resultaten;
  • Kom op voor ieder kind;
  • Bundel krachten;
  • Werk samen met de omgeving.

Het theoretische kader helpt om grip te krijgen op het wat abstracte begrip betrokkenheid. Wanneer wordt er goed invulling gegeven aan ouderbetrokkenheid? Het antwoord op die vraag wordt geformuleerd aan de hand van vijf standaarden waaraan de school invulling dient te geven. Deze zijn:

  1. School en ouders werken effectief samen om de ontwikkeling van de leerling te stimuleren en zijn eigenaarschap te vergroten;
  2. Ouders worden door de school ondersteund om hun kind optimaal te begeleiden bij zijn schoolontwikkeling;
  3. Ouders, leerlingen en de school hebben een gelijkwaardige positie;
  4. De communicatie tussen leerling, ouders en school verloopt efficiënt;
  5. Ouders worden regelmatig uitgenodigd voor formele en informele bijeenkomsten.

Uit die vijf standaarden volgen diverse taken voor de mentor:

  • De mentor zorgt ervoor dat ouders zich thuis voelen op de school van hun kind;
  • De mentor is bereikbaar voor ouders;
  • De mentor voelt zich samen met de ouders verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerling;
  • De mentor stimuleert de betrokkenheid van ouders bij de schoolontwikkeling van hun kind;
  • De mentor creëert mogelijkheden voor ouders om elkaar te leren kennen, zodat ze zich samen verantwoordelijk gaan voelen voor de hele klas;
  • De mentor zorgt er pro-actief voor dat niet alleen de leerling, maar ook zijn ouders het leerling-dossier kennen en aanvullen waar nodig;
  • De mentor is voor leerlingen en hun ouders het eerste aanspreekpunt wanneer hun contact met collega’s niet goed verloopt.

In het tweede deel worden praktische tips gegeven en handreikingen gedaan hoe je als mentor ouderbetrokkenheid kunt stimuleren. Dit deel is opgebouwd rond thema’s als gesprekken voeren, begeleiding bij loopbaan-oriëntatie en inrichting van het leerling-dossier. In dit deel wordt ook duidelijk toegespitst op thema’s die exclusief voor het voortgezet onderwijs gelden: het onderhouden van contact met vakcollega’s en het opbouwen van een relatie met ouders van kinderen in de brugklas.

Recensie:

Voor wie bekend is met het concept Ouderbetrokkenheid 3.0 zal dit boek voor een deel bekende inhoud bevatten. Ook wordt er geput uit eerdere publicaties van de auteur en soms zijn deze integraal overgenomen.  

De meerwaarde van dit boek is gelegen in het feit dat het belang van investeren in een goede relatie met ouders in het voortgezet onderwijs voor het voetlicht wordt gebracht. Uiteindelijk kan niet genoeg worden benadrukt: “Het gaat niet per se om meer, maar om góéd samenwerken met ouders.”

N.a.v. Ouderbetrokkenheid NeXt, Handboek voor mentoren in het voortgezet onderwijs. Peter de Vries, Uitgeverij Pica, 2020, 152 pagina's, € 19,95

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Bestellen

Het boek Ouderbetrokkenheid NeXt is te bestellen via:



Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.