Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Ontwikkelingsstoornissen

Dossier: alle informatie over Ontwikkelingsstoornissen

De term ontwikkelingsstoornissen is een algemene aanduiding voor een psychische of neurologische stoornis, waarbij de normale ontwikkeling van een kind belemmert wordt. Het kan bijvoorbeeld gaan om leerstoornissen, maar ook om problemen met spraak en de zintuigen.

Soms is de aandoening van tijdelijke aard, soms is hij chronisch. Er kunnen verschillende oorzaken van de ontwikkelingsstoornis zijn, bijvoorbeeld een ziekte of heftige ervaring.

De symptomen van ontwikkelingsstoornissen verschillen sterk. Een ontwikkelingsstoornis is iets anders dan een gedragsstoornis. De stoornissen kunnen zich voordoen in de leeftijd van baby tot puber, maar hebben vaak jarenlange gevolgen.

Hoe eerder de behandeling start, hoe groter de kans op succes is.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 mei 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is hechting? En hoe ontstaan hierin problemen?Wat is hechting? En hoe ontstaan hierin problemen?
 Wij-leren.nl Academie
Autismecoach in het vo en mboAutismecoach in het vo en mbo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Vind je eigen weg met jouw autisme
Vind je eigen weg met jouw autisme
Marleen Legemaat
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Anton Horeweg
Autisme anders bekijken
Autisme anders bekijken - Omdat geen kind hetzelfde is
Helèn de Jong
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Omgaan met Asperger
Omgaan met Asperger in de klas
Arja Kerpel
Teddy heeft autisme
Teddy heeft autisme en Pien rode krullen
Arja Kerpel
Ondersteunend tekenen
Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat

Samenvatting

ADHD uitleg
ADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling
Arja Kerpel
Syndroom van Asperger
Asperger syndroom: kenmerken - tips - symptomen ASS
Corine Treffers

Opinie

ADHD is geen ziekte
ADHD is geen ziekte
Laura Batstra

Verdieping

Samenwerken van school en jeugdzorg
Onderwijs en jeugdzorg hebben elkaar nodig!
Elena Carmona van Loon
Van bao naar vo
ASS / Autisme: sterk naar het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete
Vluchtelingen begeleiding
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Jagerskinderen
Kansen creëren voor kinderen met ADHD
Anne van Hees
ASS tips
ASS: Autisme Spectrum Stoornis - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Red de ADHD diagnose
Red de ADHD diagnose
Laura Batstra
HGW classificeren
Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer
Fonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventie
Hoe functioneren kinderen met fonologische zwakte auditief en communicatief in de klas? -2-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat
Speciale hulp bij de ontwikkeling van de spreekvaardigheid -6-
Jeanne Buijks
Fonologische problemen materialen en bronnen
Hulp bij fonologische problemen; Intro en overzicht
Jeanne Buijks
Speciale hulp aanvankelijk technisch lezen
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9-
Jeanne Buijks
Hechting hechtingsproblemen
Hechting: de basis van menselijke relaties
Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.